Stravos
Image default
Woningen

Wat houdt een taxatierapport in?

Als je een woning gaat kopen, komt daar een hoop bij kijken. Van bezichtigen van het huis tot het lezen en begrijpen van een taxatierapport. Veel Nederlanders weten nog niet zo goed wat een taxatierapport is en wat het inhoudt. In dit artikel zal dat duidelijk gemaakt worden.

Wat is een taxatie rapport?

Een taxatierapport is een essentieel onderdeel en zelfs nodig bij het aanvragen van een hypotheek. In dit taxatierapport staat de daadwerkelijke waarde van de woning, die is vastgesteld door een onafhankelijke taxateur. Dit rapport dient als bewijs voor de hypotheekaanbieder van de waarde van de woning.

Inhoud van het taxatierapport

In het taxatierapport staan verschillende punten die informatie over de woning geven beschreven. Denk bijvoorbeeld aan:

–        De gecontroleerde gegevens vanuit het Kadaster

–        De ligging en  omgevingsfactoren van het pand

–        De inhoud en oppervlakte van het huis

–        De onderhoudstoestand

Waarom word er een taxatierapport opgesteld?

Een taxatierapport wordt opgesteld om verschillende waardes van de woning te kunnen vaststellen. Voorbeelden van verschillende waardes zijn bijvoorbeeld de executiewaarde, herbouwwaarde, marktwaarde en tot slot de WOZ-waarde. Kortom allemaal cruciale informatie.

Wat zijn de bijkomende kosten van het laten taxateren van een woning?

Bij een taxateur worden verschillende kosten door de taxateur gemaakt. Deze kosten zijn:

–        Verschotten

–        Administratiekosten

–        Eventuele validatiekosten

–        Kadastrale kosten

–        Btw van 21%

Waar kan je een woning laten taxeren?

Je kan bij makelaars en bij taxatie bedrijven een woning laten taxeren. Woon jij in de regio Haarlem? Dan kan je een woning gemakkelijk laten taxeren bij taxatie Haarlem. Dit is een taxateursbureau in Haarlem die jou kan helpen bij het taxeren van de woning.

Wat zijn de kosten van taxeren?

Kosten van een taxatierapport staan niet vast en de prijzen verschillen per taxatiebureau. Vaak kan je uitgaan van een bedrag tussen de €600 en €1100.