Stravos
Image default
Alarmsysteem

Wat is een beveiliging pin?

Het belangrijkste onderdeel van het lockpicken van sloten is de draai – de spanning die je met de tension wrench op het slot uitoefend. Zonder deze spanning zouden de pinnen niet kunnen vastzetten of ze langs de afschuiflijn kunnen houden.

Laten we, om dit beter te kunnen begrijpen, eens kijken naar hoe een pin in een simpel slot wordt vastgezet:

We lockpicken een standaardpin door druk uit te oefenen en deze tegen de afschuiflijn aan te drukken. Eenmaal op de afschuiflijn zal de vergrendeling draaien en zal de pin bovenop de vergrendeling komen.

Zoals we kunnen zien pakken we de stuurpin door eerst draaikracht op de vergredendeling toe te passen en vervolgens deze omhoog te halen naar de afschuiflijn. Eenmaal bij de afschuiflijn breekt de pin de verbinding en blijf bovenop de vergrendeling zitten – waarmee de pin “vastgezet” wordt.

Om lockpickers dwars te zitten zou er eigenlijk iets moeten zijn om te voorkomen dat de stuurpin bij de afschuiflijn komt als – en alleen dan – de vergrendeling onder druk staat.

 

De eerste beveiligingspin

In 1865 naam Linus Yale Jr. (uitvinder van het moderne stiftcilinderslot) de eerste stap in het oplossen van dit probleem door een inkeping in de stuurpin te maken (Patent US48475). Deze eerste aanpassing zorgde ervoor dat de stuurpin de afschuiflijn zou “pakken” als de vergrendeling onder druk opgetild zou worden.

https://www.stravos.nl/waarom-slotenmakers-geen-gebruik-maken-van-lockpicks-om-sloten-te-openen/