Een eigen bedrijf beginnen is iets bijzonders. Veel mensen dromen ervan. Een deel daarvan voert het ook daadwerkelijk uit. het begint bij velen met een passie voor iets. De een vindt potten maken enorm leuk en wilt ze dan ook gaan verkopen. De ander wilt de wereld verbeteren en hij of zij vindt daarom een recycle systeem uit. Weer een ander wilt graag succesvol zijn. Hij of zij wilt carrière maken en geld gaan verdienen. Hij of zij wilt eerst hard werken en daarna genieten van het geld, de rust en alles wat hij of zij bereikt heeft. Alle partijen hebben nog een lange weg te gaan. Om zover te komen zal het bedrijf eerst moeten groeien. Bij de een gaat dat sneller dan bij de ander. Het begint vaak met dat het werk te veel wordt voor een persoon (plus eventueel de hulp van familie/vrienden) en je zal mensen in dienst moeten gaan nemen. Dan nog een en nog een. dan heb je wat mensen nodig die verstand hebben van iets waar jij wat minder sterk in bent. De technische kant bijvoorbeeld. Voor je het weet heb je een aardige groep bij elkaar. Die mensen doen het graag, maar er moet ook wel wat tegenover staan. Salaris bedoel ik dan. Iedereen wilt rond komen. Ook zij hebben rekeningen die betaald moeten worden en een gezin waar ze voor moeten zorgen. Dat kan aardig lastig zijn. Zeker als er wat meer werknemers zijn, sommigen werken parttime, sommigen staan wat hogerop, etc. De administratie kan lastig zijn. Er zijn verschillende manieren hoe je dat kunt oplossen. Je kunt iemand inhuren die de boekhouding doet. Echter zal die persoon echt alle ins en outs moeten weten van het bedrijf. Dat kan veel informatie zijn, die lastig is om door te geven. Ook moet je het maar willen om dat allemaal vrij te geven. Maar er zijn ook systemen voor. Zoals salarisadministratie Raet of je huurt een consultant HRM. Dit maakt het allemaal een stuk gemakkelijker. |